Tak narysowałem w podstawówce.
Tak narysowałem w podstawówce.
Jakelo Jakelo
4143
BLOG

Województwa - ile ich powinno być...

Jakelo Jakelo Polityka Obserwuj notkę 28

Kumpel z podstawówki, którego znów spotkałem (tym razem nie zdradzę gdzie) zagadnął mnie o „województwa”. Podobno jest to znów temat „otwarty” i być może nastąpią zmiany. Trochę mnie to zaskoczyło, bo się niespodziewałem… i przecież nie pochodzi on z Koszalina, ale..

…tu sobie przypomniałem, że jeszcze w podstawówce na lekcji geografii nauczyciel zadał nam opracowanie projektu „reformy” podziału kraju na nowe województwa. I ja wtedy narysowałem coś takiego, co tu jest na mapce. Stary podział na 17 województw mi się nie podobał i uważałem, że w Polsce w województw powinno być trochę więcej. Ile razy nie zacząłem mazać ołówkiem po mapce konturowej to zawsze wyszło mi, że w Polsce powinno być 28 województw. Edek Gierek zrobił inaczej i było w Polsce 49 województw.

Także i dzisiaj taka liczba tj. 28 województw byłaby właściwa. 16 to zdecydowanie za mało… Województwo to teren nadzorowany przez wojewodę. Jeżeli jest zbyt duże, nadzór jest słaby. A takie duże terytorialnie województwa są. Około 30 województw spowodowałoby, że powierzchnia każdego z nich przekraczałaby nieco 10 000 km kw, a liczba ludności oscylowałaby po między 1 a 2 mln mieszkańców.

Ustalając liczbę województw zupełnie nie tym się kierowano, czy wojewoda da radę, czy władza rządowa będzie terenie sprawnie wykonywana. Wprowadzono 16 województw, bo tyle chciała Eurounia. A nawet jeszcze mniej… Bo województwo było potrzebne do dzielenia środków unijnych…

Z województwami wiąże się sprawa powiatów. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania lokalnej społeczności. Także przy zmienionym podziale kraju np. na 28 województw.

Województwa w przyszłości.

1.     Białostockie,

2.     Bydgoskie,

3.     Częstochowskie,

4.     Gdańskie,

5.     Kaliskie,

6.     Katowickie,

7.     Kieleckie,

8.     Koszalińskie,

9.     Krakowskie,

10.  Legnickie,

11.  Lubelskie,

12.  Lubuskie,

13.  Łomżyńskie,

14.  Łódzkie,

15.  Mazurskie,

16.  Opolskie,

17.  Płockie,

18.  Poznańskie,

19.  Radomskie,

20.  Rzeszowskie.

21.  Siedleckie,

22.  Szczecińskie,

23.  Tarnowskie,

24.  Toruńskie,

25.  Warmińskie,

26.  Warszawskie,

27.  Wrocławskie,

Zamojskie.

Zobacz galerię zdjęć:

Mój projekt obecny.
Mój projekt obecny. Czerwone linie to granice regionów na potrzeby unijne.
Jakelo
O mnie Jakelo

Prawnik

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka